söndag 18 mars 2018




På besök hos min mamma som bor i det lilla fiskeläget Krokås på östra Listerlandet i Blekinge. Från hennes hus kan man gå ner till havet och där byn tar slut börjar naturen: strandängar, hällmarker, sandstränder och lövskogar.  Ändå är det nätt och jämt att jag kommer upp denna morgon. Kalla vindar blåser in från havet och i vinden är det många minusgrader. Men, jag tittar ut och ser hur solen ger en varm ton på träden och det bruna gräset utanför och jag bestämmer mig för att ge mig ut trots allt.
Strandstenarna är täckta av is, pölarna och den lilla dammen inne på strandängen också. En liten flock blåmesar kommer inne från skogen och landar i vassen, de  verkar vara gripna av sträckoro. Kvittret från en sånglärka hörs också, kanske är den också på väg ut över havet.

Vid strandängens slut finns en liten alskog kring en bäck och här ser jag fler fåglar: en flock gråsiskor, en skogsduva, en sjungande gulsparv.
En bit ut på havet skymtar en flock alfåglar bland de höga vågorna. Dessa små vackra änder tillbringar hela vintern ute på havet i Östersjön där de dyker efter musslor.  Ibland kommer de närmare stranden och då ser man hur vackra de är. Lugna dagar kan man också höra alfåglarnas sång men idag överröstas den av dånet från vinden och havet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar