måndag 8 juli 2019

Gulsporre med åkervinda


Måndagen den 8 juli 2019

Min odlingslott är invaderad av åkervinda. Den slingrar sig upp för varenda blomma jag sått, tar över grönsakslanden, klättrar i buskarna, täcker komposten, ja, hela lotten. Det känns nästan som om den är vanligare nu än när jag först kom hit för ett och ett halvt år sedan. Den tyck gilla denna tankspridda nykomling som mest sitter och tittar och bara då och då gör lite halvhjärtade försök att rensa och hålla ordning.

Staket med åkervinda...
Vargspindelhonorna gillar grenarna och stockarna jag lagt ut. Det blir en fristad i det våta, höga gräset där de kan ligga och värma sig och sina ägg mellan regnskurarna. Bara motvilligt flyttar de sig när jag går förbi och är snart tillbaka.



Vargspindel, hona med äggsamling under bakkroppen. När ungarna kläcks kryper de upp på honans rygg där de sedan sitter och blir runtburna i flera dagar.

Idag visar sig faktiskt solen ovanligt mycket. Det kommer fjärilar på besök: rapsfjäril och en stor, mörk fjäril som flyger iväg alltför snabbt…så landar den och jag lyckas smyga nära-sommarens första slåttergräsfjäril!

Slåttergräsfjäril (och åkervinda, som den sög nektar ur).
 När jag sitter och spejar efter rödbetorna i en annan ogräsdjungel får jag plötsligt syn på en stor, hårig larv som sitter och äter på en gurkört. Jag får ett bra foto och kan senare konstatera att det är en tistelfjärilslarv! Det har ju varit en stor invasion av tistelfjärilar i Sverige från kontinenten. Även jag har sett dem på många ställen i Lund, på Öland och i Blekinge. Nu har dessa flyttare tydligen lagt ägg som blivit larver och om några veckor kommer dessa larver att bli vuxna fjärilar. De kommer att samlar nektar från sensommarens blommor för att senare när det blir kallare flyga söderut igen. Det har forskningen visat att de faktiskt gör!

Tistelfjärilslarv på gurkört

Vuxen tistelfjäril


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar