onsdag 5 augusti 2020

Lördag den 1 augusti


Storullbin, hane till vänster och hona till höger

Krokås

 På väg från ett bad i havet, när jag går på den slingrande grusvägen förbi de övergivna minkfarmerna, får jag syn på något. En okänd blomma med några okända bin på! Efter att ha smugit fram och stått stilla vid blommorna en stund anar jag vad det är. Från foton i  facebook-gruppen ”Vi som älskar humlor och bin” känner jag igen dem: storullsbin! Ett bi som är lite större är hanen. Han försvarar blommorna (som jag tror är kattmynta) mot andra hanar och när en mindre bi, en hona, landar på en blomma parar han sig med henne. Honorna kommer att lägga de befruktade äggen i en bogång fodrad med växthår från håriga växter som lammöra och revfibbla, därav namnet.

Inspirerad tar jag in på en sidostig. Lite längre fram ska det finnas en ruin där en massa plywoodskivor slängts i gräset framför ingången. Under dem har det varenda gång jag tittat funnits kopparödlor, men det var länge sedan jag var där sist. Så anar jag ruinen vid sidan av stigen. Det har vuxit igen ännu mer sedan sist och jag får verkligen koncentrera mig för att inte riva benen när jag kliver genom björnbärssnåren. Här måste det vara! Jag börjar lyfta på de ruttna träskivorna framför ingången och under den tredje ligger faktiskt två ödlor! Kanske är det en hane och en hona? De kommer att få det allt svårare att värma sig här när skogen sluter sig men jag vet att lite längre fram har det skapats en ny beteshage till ridhästar där det både finns sol och gott om insekter, så de kommer att klara sig. 

Kopparödlorna
Platsen där kopparödlorna håller till


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar