tisdag 16 mars 2021

Söndag 14 mars: vårljud

Stångby mosse 06.25:

Jag kommer cyklande på grusvägen söder om mossen.  Det är mulet, bara några plusgrader och inte särskilt vårlikt. Ändå skriver jag upp flera nya flyttfåglar i anteckningsboken: en flock steglitser, en sjungande sävsparv, en rödvingetrast och flera skogsduvor. Från skogen hörs sjungande bofinkar. 

Rådjuren är där som vanligt. Några ögonblick tror jag att de börjar vänja sig vid mig men så skäller de och skuttar iväg. 

Kring det stora kärret lyser sälgarna upp skogen med sina vita blomknoppar. 



När jag går längre in i skogen ser jag några större hackspettar jaga varandra fram och tillbaka. Då och då tar de en paus och trummar lite. Gärdsmyg, blåmes, grönfink, bofink, talgoxe och trädkrypare sjunger. Så hörs varningsläten och kören tystnar tvärt- för en sparvhök?   Snåren och alla kullfallna träd gör det svårt att se, jag kan bara gissa.


 

Det är faktiskt fascinerande att stå där och jag tar många foton. De flesta trädstammar täcks av mjuk, grön mossa. Andra är alldeles fulla av mönster - från skalbaggslarver? En stor pil har fallit rakt över bäcken.  Jag beslutar mig för att ta med håv nästa gång så att jag kan undersöka bäcken och alla de små vattensamlingarna bland träden. 



Bäcken och den kullfallna pilen

Tillbaka vid cykeln bestämmer jag mig för att fika inne i grandungen för att komma undan blåsten och duggregnet som börjat falla. En glada seglar på den mulna himlen. 

När jag ska fortsätta hör jag plötsligt ett bubblande läte ovanför. Tre tofsvipor flyger högt där uppe med mjukt klippande flykt och tydligen kan de inte låta bli att spela lite. Snart har de försvunnit men de lämnar kvar en jublande vårkänsla hos mig!  Nu lägger jag märke till att lärkorna också sjunger från fälten runt omkring.

Solen kommer fram alltmer. Jag cyklar via Stångby kyrkby till Stångby våtmark där jag får se fler tofsvipor, större strandpipare och årets första sädesärla! På eftermiddagen, vid odlingslotten, hör jag ett annat efterlängtat vårljud: skränet från en flock skrattmåsar som flyger norrut högt, högt uppe på den blå himlen!

Tofsvipa, Stångby våtmark

Krokusen blommade på odlingslotten


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar