lördag 1 maj 2021

Söndagen den 25 april: Krankesjön

 Vid 4.30 är jag äntligen på väg. Frosten glittrar i gräset längs cykelvägen; det är ännu en kall morgon. Inte en endaste människa eller bil syns till men fåglarna sjunger för fullt! Vid sjukhuset stannar jag och lyssnar på en taltrast som sitter inne på norra kyrkogården, lite överraskad över att höra den mitt inne i stan. 

Det är nästan ingen vind och lätt att cykla: först på Hardebergaspåret  till Södra Sandby och sedan vidare till Tvedöra och Krankesjön. Längs stigen ner till Almentornet hör jag mina första sjungande lövsångare och trädpiplärkor för året. Nere på strandängen vid tornet välkomnar två tranor mig med höga rop. 



Från tornet lyckas jag få några bilder på en entita!

När jag spanat uppe i tornet en stund tillsammans med några andra fågelskådare går jag ner och sätter mig i kanten av strandängen för att fika. Det är när jag suttit där en stund jag får mitt första foto på en räv! Jag sitter i en solig skogsbacke och plötsligt hör jag gransångarnas läten förändras, blir mer envetna. Jag hör prasslande steg och så kommer en räv travande nerför sluttningen, bara fem meter bort! När den får syn på mig stannar den upp och travar sedan utan panik tillbaka upp i skogen. Jag hör rävens tassande ovanför krönet bakom mig och tror inte att jag kommer att se den mer men så efter en stund är den plötsligt ute på strandängen alldeles framför mig! Den har helt enkelt gått runt mig för att kunna nå sjön. Ett hot värt att avbryta utflykten till sjön för var jag tydligen inte! 


  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar