fredag 9 juli 2021

Onsdag 6 juli: Sjöstorps ängar

Fikaplatsen, framför Sjöstorps ängar. Krankesjön skymtar till höger.

Några bilder från Sjöstorps ängar som jag cyklade till härom morgonen. Sjöstorps ängar är en stor öppen strandäng som ligger väster om Krankesjön. För bara några tiotal år sedan var här bara alskog och stora videsnår men så beslöt man sig för att röja här och återskapa den öppna ängen. Varför då undrar du kanske? Jo, man hoppades få tillbaka något det rika fågelliv som finns på öppna fuktiga strandängar.  Och det har lyckats rätt bra. Numer är kan man återigen lyssna på enkelbeckasinens sällsamma spel och rödbenornas flöjtande här om vårkvällarna Det är vårljud som försvunnit från så många platser. 

Även denna morgon hör jag enkelbeckasinerna, tillsammans med rörsångare, sävsångare, trädgårdssångare, gök och många andra. Sandiga kullar gränsar till strandängen och härifrån hörs trädlärkans sång och sånglärkornas, förstås. Efter en lång fika går jag en promenad och får då syn på några nykomlingar på strandängen: ett par svarthakade buskskvättor! Hanen har svartvitt huvud och rödorange bröst och visar upp sig fint men jag får bara en bild, på honan, på rätt långt håll. 

Svarthakad buskskvätta, hona.

Hon varnar, troligtvis orolig för sina ungar, och jag vill inte vara för påstridig. Men det finns så mycket annat att fotografera. kanske är sommaren som finast just nu, när så många ängsväxter har börjat blomma samtidigt som fåglarna fortfarande sjunger.  


Vildmorot

Cikoria

Sädesärla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar