måndag 19 februari 2018


Ett nytt år har börjat och på grund av förkylningar och annat har jag inte varit ute så mycket. Det är tur att det finns böcker så att man kan ge sig ut i fantasin. En naturdagbok som jag just läser om för jag vet inte vilken gång i ordningen är Hans Anderssons ”Ett årsvarv i Lappland”. Hans Andersson var en författare och konstnär som var bosatt utanför Jokkmokk i Lilla Lule älvs dalgång. Med text och stämningsfulla svartvita teckningar skildrade han naturen. Det är enkla iakttagelser utanför huset men man får också följa med på längre äventyr. Jag läser och befinner mig plötsligt inte i min säng utan i sovsäck vid en brasa i urskogen i gryningen i maj eller under en flaxande tältduk långt uppe bland fjällen. Boken finns att låna på Universitetsbiblioteket!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar