onsdag 1 maj 2019

Fin påskhelg



Påskhelgen var fin: tillsammans med min syster och mina syskonbarn for jag till byn Krokås i Blekinge där mamma bor. Det var varmt och soligt, nästan 20 grader. En sjungande svarthätta lockade ut mig i trädgården. Vi tog sedan en lång promenad genom Spraglehalls naturreservat och över strandängarna bakom. Storskrakepar låg i vattenbrynet och silvertärnor och  kentska tärnor fiskade. På stora strandängen flög två ladusvalor runt och jag får höra årets första lövsångare. Blåsippan blommade fortfarande. Vårlöken växer i tuvor i gräset bland drivved och tång liksom vitsippor och svalört.

Under promenaden upptäcker jag en liten koloni sandbin i en vägslänt och blir efter de andra när jag försöker fotografera dem. Jag lyckas hyfsat och får genom fotona reda på att det är gyllensandbin.


På kvällen ser jag en mindre hackspett i den stora tallen i trädgården. I skymningen när vi ska ta in tvätten kommer en spelande morkulla. Jag står kvar ute och njuter av sjungande trastar, rödhakar och rödstjärtar. Det mörknar alltmer. Långt efter att den sista rödhaken tystnat hörs skrattmåsarnas skrän och ejdrarnas ”au, au” från havet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar