söndag 29 mars 2020

Söndag 8 mars: trevande vår



En mulen råkall morgon  men jag har ändå begett mig ut på jakt efter fler vårfåglar. I vassen på Stångby mosse gör en liten fågel som flyger undan under mjuka ”siu” mig glad. En sävsparv! I sumpskogen intill sjunger gärdsmygarna för fullt.  Knappt ett träd står upprätt här längre- lutande, halvt uppryckta eller avbrutna stammar, vindfällen och vattensamlingar överallt. En totalt omöjlig miljö för mig men om jag vore gärdsmyg skulle jag lätt kunna gömma ägg och ungar undan mården och sparvhöken som också finns här och runt pölarna skulle jag hitta massor av mygg och andra smådjur att mata ungarna med. 





Ännu ej utslagen sälgblomma.




På vägen tillbaka genom skogen ser jag en för mig ny växt: tibast!


Tibastens blomma. Den hade en överraskande stark, god doft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar