lördag 13 februari 2021

Lördag 6 februari: Stångby mosse och Hobybäcken.

Rådjur, Stångby mosse


 En kall morgon, minus sju grader. Fast rådjuret är på väg mot mig måste jag vandra vidare för att hålla mig varm. Snön knarrar under fötterna. Vid ett hus sitter en kråka och värmer sig i de första solstrålarna. Den kastar en blick ner på mig när jag går förbi men sitter lugnt kvar.


 
Tornfalk, Stångby mosse

Kring Hobybäcken i norr har en större flock kråkor samlats. Bland dem ser jag mindre, mörka fåglar med ljusa prickar-starar! De vandrar fram på en del av ängen där solen har smält bort snön, ivrigt pickande i gräset. Vad kan de hitta att äta där? Marken under mina fötter känns stenhård. Jag vill inte skrämma dem men plötsligt flyger de och kråkorna ändå upp. För någon rovfågel? Jag fortsätter längs bäcken, upp till Hoby backar där jag strax får en förklaring till fåglarnas flykt: en duvhök! 
    Bäcken rinner klar i solskenet och jag stannar ofta och tittar ner i det klara vattnet. På bottnen lyser runda stenar i många färger och ovanför dem svajar snår av ljusgröna vattenväxter fram och tillbaka i strömmen. Många fåglar har samlats kring bäcken i den lilla dalgången. Jag skrämmer upp både en enkelbeckasin och en morkulla och en flock ängspiplärkor flyger fram och tillbaka. Det är så vackert alltihop men inte förrän vid lunchtid har det blivit så varmt att jag kan sätta mig och ta en kort fika i solen vid en gammal pil. 

Sista bilden innan kamerabatteriet tog slut...

 

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar