torsdag 25 november 2021

Frostfjärilar


Mindre frostfjäril, Lund den 22 november.

Flera sena kvällar i november när jag är på väg hem från affären ser jag något snabbt fladdra förbi i cykellampans sken. Först tror jag att det bara är ett höstlöv som singlar ner men så stannar jag till, lyser in bland träden vid sidan av cykelstigen och ser en liten fjäril! Fågelkonstnären Lars Jonsson skriver i  en av sina böcker  om frostfjärilen. Larverna lever hela sommaren på knoppar och blad av olika lövträd. Inte förrän hösten kommer förpuppas de. En senhöstkväll, långt efter att sommarens sista fjärilar försvunnit kläcks puppan och de vuxna fjärilarna ger sig ut efter en partner. Detta kan verka konstigt men den lilla fjärilens val i livet har en förklaring. Den har hittat sin nisch. ..."inga ögon ser honom. Fladdermössen har gått i dvala, nattskärrorna är i Afrika och för hornugglan är han alltför obetydlig" som Lars Jonsson skriver. 

Någon kväll senare är det fullmåne och jag ger mig ut igen för att försöka få en bild. Med pannlampa utanpå mössan kliver jag av stigen där jag sist såg fjärilen och efter bara några steg ser jag en hane på en bokstam. Det är första gången jag står här inne bland träden fast jag cyklar förbi på cykelvägen utanför varje dag. Jag ser flera fjärilar, månen lyser mellan träden och några fåglar som sökt nattkvist flaxar i mörkret ovanför mig.  Att något så speciellt fanns att uppleva här, i parken intill mitt hus, hade jag inte väntat mig!  

1 kommentar:

  1. Frostfjäril, vackert namn. Tack för fint inlägg och ny kunskap!

    SvaraRadera