torsdag 8 september 2022

Onsdagen den 13 juli: upplevelser vid vägkanten.

Stångby mosse, tidig morgon:

Det är nu mitten av juli.  Många fåglar har slutat att sjunga men jag hör ändå gärdsmyg, trädgårdssångare, steglits, svarthätta och vid första ängen en kornknarr!

Rrrrp, rrrp låter det, inte så vackert men jag blir glad. Kornknarren var vanlig i Skåne förr men är nu bara en sällsynt gäst. Den ser ut som ett mellanting mellan en liten rapphöna och en rall. Men man ser den väldigt sällan; den håller sig väl dold i högt gräs och flyttar nattetid hit från Afrika. Jag lyssnar och letar med kikaren i det höga gräset en stund men får ge upp! 

Kornknarren behöver ängar utan tidig slåtter för att ungarna ska klara sig. Den höll förr också till sädesfält innan de började skördas med stora skördemaskiner. 

På den stora ängen längst i norr betar en hästflock. De störtar iväg när jag kommer men lugnar sig snart.  


Det är stilla, mulet. En tofsvipa varnar och en ormvråksunge skriker inifrån skogen. Lärkorna sjunger lite svagt. Jag lägger mig ner i gräset en stund. 

Ett duggregn väcker mig och jag tar lite kaffe innan jag börjar gå runt på sandkullen med kameran. Solen lyser mer och mer. 


Slåttergräsfjäril, Stångby mosse



Gulmåra


Sandkullen, Stångby mosse. Bockrot, gulmåra och hedblomster.



Till slut börjar bege mig tillbaka längs den ringlande grusvägen, mot Lund. Det går inte snabbt-överallt finns det något fint att fotografera och jag glömmer tiden.


Jag får ta ännu en fika vid en gammal pil längs grusvägen. 



En blåmesfamilj studerar mig uppifrån bladverket.

Ängarna med alla blommor, den ringlande grusvägen, de gamla pilarna-att besöka Stångby mosse (och många andra naturreservat) är lite som att färdas bakåt i tiden. När jag svänger ut på stora vägen är jag tillbaka i nutiden: de enorma åkrarna sträcker sig mot horisonten hela vägen tillbaka till Lund.  Men jag får ändå ännu en upplevelse; där cykelvägen går under Kävlingevägen nära Fels mosse är vägkanterna lite bredare och här växer det fullt av åkervädd. Det vimlar av fjärilar: slåttergräsfjäril, luktgräsfjäril, bastardsvärmare, ängsmetallvinge, nässelfjäril, rovfjäril, ängssmygare....och förstås av humlor och bin. Åkervädd är verkligen insekternas favoritblomma! 

Luktgräsfjäril på åkervädd.


Sexfläckig bastardsvärmare (på åkervädd).

Ängssmygare (och luktgräsfjäril).




Ängsmetallvinge

Ljus jordhumla (hane)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar