måndag 6 januari 2020



Bilden är från igår morse, från fågeltornet vid Enetorpsdammen väster om Fyledalen där min vinterpunktrutt börjar. Klockan är ännu bara 07.45. Det har börjat ljusna lite grand. Det är en kall, klar morgon, nästan tyst, bara rösten från en kvinna som pratar med sin hund hörs långt borta på vägen.
    Morgonen fick en ombonad och lite lyxig start genom att jag fick ta en taxi till fågeltornet! Ingen linjebuss går till Eneborg tillräckligt tidigt på söndagar (min vinterfågelräkning startar alltid prick 8.15) så jag fick ta taxin från ystad, vilket gick bra!
    Stora delar av dammen är täckt med nyis men i kanterna är det öppet vatten och här ligger gräsänder och också en del snatteränder. En grupp grågäss sover också på vattnet med huvudena instuckna under vingarna.  Några  mindre gäss landar men lyfter strax igen. Deras ljusa, lite ängsliga kackel avslöjar att det är bläsgäss. Grågäss har en dovare, mera skränande röst, det är ganska lätt att höra skillnaden.
     Så är klockan 8.15! Det blir en fin dag. Det glittrar i det frostiga gräset på kullarna när solen går upp och jag får se många fina fåglar. Det roligaste är nog en flock starar och en tornfalk. Stararna ser jag alldeles i början. De sitter och kurar i en buske med uppburrad fjäderdräkt och ser lite malplacerade ut. Tornfalken är en vacker hane. Bra en gång tidigare har jag sett tornfalk på rutten.

Alkärret i Skogshejdan.
Blyg men också nyfiken! Vid Navröds mosse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar