måndag 1 juni 2020

Tisdag den 26 maj



Kände mig lite håglös efter en lång dag och beslöt att äta kvällsmaten vid Fels mosse, några km hemifrån. Längs cykelvägen blommar prästkragarna i massor, mer än jag sett tidigare tror jag. Väl framme ställer jag cykeln på det vanliga stället, tar kikare och matsäck och vandrar upp till utkikspunkten i kohagen. 

Syrener i åkerkanten.

Idag blir inte utsikten så bra här eftersom fem kor och en ungtjur ställer sig i en ring runt mig och betraktar mig-länge. Till slut inser de att jag nog inte är så rolig ändå och börjar beta igen och jag kan börja betrakta mossen. Rakt nedanför mig ligger den lilla vasskantade sjön där rörsångarna sjunger ikapp och knölsvanen ruvar. Ner till vänster ligger fler hagar och vassruggar där jag tror den bruna kärrhöken häckar.
    Så har jag druckit mitt te och ätit upp mackorna. Solen har sjunkit ytterligare en bit. Små svartvita hussvalor dansar över dammen och starar samlas för sin nattkvist. Näktergalarna har börjat sjunga. Mossen tillhör dinosauriernas ättlingar denna kväll och jag vill inte störa men smyger ändå försiktigt en runda ner genom hagarna.


På starrängen blommar kabbelekan. I snåren bakom hittar jag äggskal, troligtvis från koltrast och också resterna av en slagen fågel. Senare kommer jag fram till att de måste vara från en ung gök.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar